Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 20:40

From: Yoshitoshi

Met grote verbazing en indruk ben ik al meerdere maanden bezig met dit onwaarschijnlijke onderwerp.
Mijn interesse was gewekt vanaf het eerste artikel dat ik over de broncode las.
Dit topic boeit me zo dat ik heb besloten om hier een scriptie over te schrijven.

De inleiding is reeds af, waardoor ik nu ben aangekomen bij de vraagstukken.
Mijn tweede hoofdstuk gaat over het technische aspect achter het verhaal. Daar is verschrikkelijk veel over te vinden, ook hier op het forum. Voor mij is door die vele aanwezige informatie daarvan het interessanter om de vraagstelling in het eerste hoofdstuk hier te bespreken. Die gaat er namelijk, los van het feit dat de code misschien niet zou kunnen bestaan, over wat er had gebeurd als de werkelijke broncode uitgekomen was. Een revolutie of een totale klap voor de hele ICT en economische wereld? Ik hoop dat er hier wat boeiende visies op deze vraagstelling gegeven kan worden.


Bron: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1050357/0
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 20:49

From: Dido

Naar wat ik begrepen heb zou het effect te vergelijken geweest zijn met het effect van een perpetuum mobile op de energiemarkt.
Aangezien het echter godsonmogelijk is lijkt het niet echt zinvol er teveel aandacht aan te besteden.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 20:50

From: Pooh

Wellicht niet wat je wilt horen: Volgens mij kun je de vraag wat er gebeurd zou zijn niet los zien van de vraag of het technisch mogelijk is. Als duizenden wetenschappers hebben nagedacht over een probleem, en massaal een oplossing over het hoofd hebben gezien, zou dat natuurlijk een enorme schok teweeg hebben gebracht. Niet alleen in de wetenschappelijke wereld, maar ook in de commerciele. Aan de andere kant is zo'n omwenteling juist daarom onwaarschijnlijk: op terreinen waar veel belangen zijn, gaan de ontwikkelingen langzaam.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 20:51

From: Autodidact

ja ik heb daar ooit een docu op tv over gezien. erg onwaarschijnlijk allemaal... alle films die ooooit gemaakt zijn zouden dan op 1 cd-rom passen ofso. maarja, wieweet...

vergelijkbaar misschien: de waterstof motor waar shell al sinds mensenheugenis het patent op heeft. voordat shell ook een beetje van Engeland werd was Nederland er dus eigenlijk voor verantwoordelijk dat onze planeet zo vervuild :P ik bedoel dus, wat zou er wel niet gebeuren als Harry van de overburen dus bv nulpunts energie beschikbaar zou maken... dan zouden we uit letterlijk alles om ons heen belachelijke hoeveelheden energie kunnen pulken...

what if....

ik zoek die docu ff op
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 20:52

From: Maasluip

Het zou een revolutie hebben betekent. Zeker geen klap. Zoals hierboven gezegd is: het is hetzelfde alsof je een perpetuum mobile, of misschien geloofwaardiger: een onuitputtelijke gratis energiebron had uitgevonden. De mogelijkheden zijn onbegrensd.
Misschien hetzelfde alsof je een Pentium 4 (met bijbehorende technologie) in het 8086 tijdperk had neergezet.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 20:53

From: Yoshitoshi

Pooh schreef:
op terreinen waar veel belangen zijn, gaan de ontwikkelingen langzaam.

Ja maar dat is juist het punt, waarschijnlijk had de industrie geen belang in deze technologie, net als dat brandstofmaatschappijen geen baat hebben bij het laten rijden van auto's op water, of dat regeringen geen baat hebben bij de totale oplossing voor de schadelijke gevolgen van roken.
Daarom is het juist interessant om te bekijken wat er had kunnen gebeuren als deze technologie, misschien tegen de wil van velen, toch had uitgekomen.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 20:55

From: Siggy

Pooh schreef:
Aan de andere kant is zo'n omwenteling juist daarom onwaarschijnlijk: op terreinen waar veel belangen zijn, gaan de ontwikkelingen langzaam.

offtopic:
Als ik even heel hypothetisch en paranoia hierop mag antwoorden, de enige die zo'n omwenteling wil is de klant. De fabrikant wil zo lang als mogelijk geld verdienen aan een product wat langzaam beter wordt. Als ze de enige in de markt zijn met die technologie, that is :)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 20:57

From: Autodidact

Gevonden

http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items ... k&a=131206

Tis 2 delen, heeft me destijds ook erg opgewonden.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 20:59

From: Yoshitoshi

Maasluip schreef:
Misschien hetzelfde alsof je een Pentium 4 (met bijbehorende technologie) in het 8086 tijdperk had neergezet.

Interessant dat je dat zegt ik schrijf bij de uitleg van de vraagstelling in mijn scriptie hierover het volgende:
Kunnen we ons voorstellen wat er gebeurd had als een revolutionaire technologische uitvindingen uit zijn tijdsverband gehaald zou kunnen worden om te verplaatsen naar laten we zeggen 50 jaar ervoor.
Bijvoorbeeld de eerste PC van rond begin tachtiger jaren verplaatsen naar 1930.
Had deze in die tijd ‘bovennatuurlijke’ technologie kunnen integreren in het dagelijkse leven of had er een totale chaos ontstaan.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Wat was er gebeurd als de broncode was uitgekomen?

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 21:01

From: Ace Lightning

Dan hebben we weer genoeg aan een 36k modem :P
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Volgende

Keer terug naar Tweakers.net (0705)

cron