Uitvinding van de eeuw

Uitvinding van de eeuw

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 10:52

From: Mietje

In de informatica is nog lang niet alles ontdekt. Zo werden er in de jaren 60 bv. steeds gecompliceerdere sorteeralgorithmes ontwikkeld om het sorteerproces sneller te maken; totdat C.A.R. Hoare in 1962 zijn quicksort algorithme voorstelde, nog steeds het snelste sorteeralgorithme (onder normale omstandigheden), een toonbeeld van simpele elegantie.

Het kan dus best dat de man een zeer elegante oplossing voor streaming compressie heeft gevonden, alleen de beweerde compressie ratio's zijn zoals al gezegd zo gigantisch hoog dat het onmogelijk lijkt.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 10:53

From: Raptorix

Iemand met wiskundige kennis kan simpelweg aantonen dat het via compressie niet mogelijk is, ik heb wel eens een formule gezien voor maximale compressie van bijvoorbeeld text (wie heeft deze, stond ooit in beta rubriek van kijk), ok gooi er nog een factor 100 over en zelfs dat is echt heel veel, dan ben je er nog steeds niet.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 10:54

From: Infinithlon

Ik geloof er geen zak van.

Kom op jongens, duizenden films op 1 cd? Compressie SCHMompressie.

En dat verhaal over dat ie 20 jaar bezig is, en de bewaarplaats ervan dan in zijn graf meeneemt dat lijkt ook op een heel erg cliche verhaaltje. Nee hier ga ik echt niet in trappen!!!

Broodje aap.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 10:54

From: Mietje

Raptorix>> tekst compressie is lossless compressie. Je kunt het je met tekstdocumenten niet veroorloven dat het resultaat na decompressie anders is dan het origineel, ook al is het maar een beetje.

Audio/video compressie is lossy, het maakt niet veel uit als een pixel in een bewegend beeld een fractie van een seconde een verkeerde kleur heeft.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 11:02

From: Sandalf

Reactie op de reacties:
Ik ben het met je eens dat 20 jaar geleden een NLer niet zoveel kennis had, maar waarom niet?

- In de jaren 80 HADDEN we niet eens digitale filmpjes, laat staan dat iemand er al over nadacht hoe je die efficient kan compressen...
- De man KAN het gewoon niet alleen gedaan hebben... Neem nou het coderen van mp3, daar heb je niet alleen goede computer/wiskunde nerds voor nodig, maar ook bijvoorvbeeld muzikanten, die precies weten welke tonen je hoort en welke je weg kan laten.
Wanneer er grote namen als pieper genoemd worden vind ik dat zoiets uitsluit dat eht een hoax is.

- Dat er heel veel mensen zeggen dat het waar gebeurd zou kunnen zijn, lijkt me niet zo vreemd. Als je een documantaire maakt. lijkt het me niet zo moeilijk om een aantal 'believers' te vinden die je verhaal wel willen bevestigen. Vergeet niet dat de documantairemakers natuurlijk zo veel mogelijk mensen hebben laten vertellen dat het best mogelijk is (da's interessanter dan mensen die zeggen dat 't onzin is)...
[waarom maakt dit het verhaal minder waar? Alsof hij expres doodgaat? Het was bekend dat hij hartpatiënt was.]
- Kom op... Een paar dagen voordat ie het laat zien, gaat ie dood zonder een spoor achter te laten... Hoe ongelofelijk wil je het hebben??? Zelfs hartpatienten gaan niet spontaan dood van de spanning als ze over een paar dagen een lezing moeten geven...
Hij zei dat wanneer hij een technicus maar een beetje informatie hoefde te geven en dat die zo in kon zien hoe de technologie werkte.

Als het zo eenvoudig was, dan waren soortgelijke technieken waarschijnlijk ook al bedacht (het lijkt me onwaarschijnlijk dat je een techniek bedenkt die zo simpel is en zo goed dat NIEMAND ook maar enigszins in de buurt komt van wat hij bedenkt...
- En dat verhaal van dat kluisje lijkt me ook ongeloofwaardig (waarom niet gewoon gecodeerd op een computer???) Kluizen zijn ouderwets!
- De mate van compressie (en het verschil met de huidige technieken) lijkt me ook veel te groot en te ongeloofwaardig om waar te zijn...
- Verder is het verhaal te smeuig en te mooi om waar te zijn.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 11:03

From: Mietje

Sandalf>> Eind jaren 80 en vooral begin 90 waren we al druk in de weer met digitale televisie. Geen filmpjes op harddisks, maar wel de technieken die er achter steken.

<edit>
Ik sluit dus helemaal niet uit dat dit een hoax is. Het verhaal lijkt idd. verdacht, net als die compressie ratio's. Maar mocht het een hoax zijn, dan is het iig. een hele mooie :)
</edit>
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 11:04

From: -=Confuzer=-

VERDACHT???

ONMOGELIJK !!!!!
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 11:05

From: Hybridz

Het klinkt wel erg als een broodje aap verhaal. Maar omdat zoveel kranten erover schrijven, en veel bedrijven en experts echt geloven dat dit waar is, denk ik dat er wel iets van waar is. Misschien is het wel een revolutionair nieuwe methode die voor een ontzettend hoge compressie kan zorgen, maar wordt het allemaal weer zwaar overdreven door de pers, die waarschijnlijk van het technische verhaal weer helemaal niets heeft begrepen en dit mooie verhaaltje heeft verzonnen over alle films op 1 cd'tje...
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 11:06

From: Quadraplex

Aan alle medetweakers hierboven die beweren dat het een hoax is omdat het onmogelijk zou zijn:

De goede man was UITVINDER. Dat betekent dat hij, als alle berichtgeving klopt, dingen bedacht/maakte die nu nog niet mogelijk zijn of zijn bedacht.

Even een berekening maken en zeggen:
"Hu, dat kan helemaal niet", is hier dus niet op z'n plek.

Los hiervan is het natuurlijk wel zo dat het verhaal (bijna) te mooi klinkt om waar te zijn. Maar ja, dat is wel vaker gebeurd. :)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Uitvinding van de eeuw

Berichtdoor Johan1951 » vr 01 okt 2010, 11:07

From: Raptorix

Het lijkt me nogal sterk roel pieper koopt zich in, dan zou ie toch minimaal wel het principe van het apparaat moeten weten?
Lijkt me stug dat je met iemand in zee gaat en nog niet eens weet wat het apparaat ongeveer kan.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar Tweakers.net (0904)

cron