Het Sloot Digital Coding System (SDCS)

Het Sloot Digital Coding System (SDCS)

Re: Het Sloot Digital Coding System (SDCS)

Berichtdoor Webmaster » di 21 sep 2010, 07:19

From: Slakkie

Slakkie schreef:
[..]
Het gaat hier om een designburo, ik denk dat het verhaal dus gewoon gebrabbel is. En niks meer dan een iets om content te creeeren om te laten zien hoe de site eruit komt te zien....

Nu zat ik net met beelzebubu erover te praten en toen vond ik dit op de site van Trouw:
http://archief.trouw.nl/zoek?SORT=date& ... ot+&ED=ola

Het enige is dat je abo moet zijn en je raadt het al, ik ben dat niet....
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Het Sloot Digital Coding System (SDCS)

Berichtdoor Webmaster » di 21 sep 2010, 07:21

From: Lzandman

Het verhaal is echt waar. Was vorig jaar uitgebreid in het nieuws. Roel Pieper heeft er behoorlijk wat geld in gestoken...
Maar ik denk dat die uitvinder ze allemaal voor de gek heeft gehouden. Bekijk het gewoon eens andersom. Als zijn uitvinding echt zou werken, kan zou het maken van een nieuwe film heel makkelijk zijn. Dhr. Sloot kon een film reduceren tot een heel klein bestandje, een soort sleutel dus. Als je nu gewoon alle mogelijke combinaties van die sleutel uitprobeert, dan moet er vanzelf een nieuwe film uitrollen... :) Lijkt me toch errug onwaarschijnlijk :P
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Het Sloot Digital Coding System (SDCS)

Berichtdoor Webmaster » di 21 sep 2010, 07:22

From: Jordy-B

Idd...
Erg onwaarschijnlijk, maar 't was wel een leuk verhaal...

Tenk joe...
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Het Sloot Digital Coding System (SDCS)

Berichtdoor Webmaster » di 21 sep 2010, 07:23

From: Imi

Tja, wat ik ook vaag vind dan, Waarom verteld ie dan niet aan zn zoon ofzo waar die kluis is. Lijkt me toch wel handig dat ie dat in een erfenis regelt ofzo. En dat zo'n ding onvindbaar is ook zoiets.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Het Sloot Digital Coding System (SDCS)

Berichtdoor Webmaster » di 21 sep 2010, 07:24

From: Aaargh!

Beelzebubu schreef:
[..]
Ik werk in de video-industrie, je zult je verbazen hoeveel een goed algoritme kan uitmaken als je "simpele" bitalgoritmes zoals MPEG (of divx), (M)JPEG ofzo bekijkt.

MPEG is verre van simpel.
bij MJPEG is iirc gewoon elk beeldje voorzien van JPEG compressie. maar MPEG slaat de verschillen met vorige frame's op.
Als je linux draait, probeer dan eens een oude versie van avifile/aviplay, deze 'vergat' nl. bij het 'spoelen' in een DivX te wachten op een keyframe voordat ie weer begon met weergeven van beeld. dit had als resultaat dat hij tussenliggende frame's (die dus alleen veranderingen doorgeven) toepaste op het verkeerde vorige keyframe. je ziet dan hoe goed die codec wel niet is. je ziet nl. vormen van b.v. mensen lopen in het plaatje. ik kan 't niet goed beschrijven, je moet 't zelf maar eens bekijken.
Het is natuurlijk een onnavolgbaar verhaal maar ergens kan ik me er iets ibj voorstellen. Als je niet met bits maar met een nieuwe informatieopslagstelsel gaat werken dan is er zoveel mogelijk (enkele jaren geleden had je de 'trit', daar kon al duizend keer zoveel op een formaat HD als nu, denk je nu eens een quad of een pentat in!!!)

Met een quad, sla je 2 keer zoveel informatie op als met een bit. als je quads gaat gebruiken kent elke quad 4 mogelijke waarden, een bit kent 2 mogelijke waarden. 2x2 = 4 dus 2 bits kennen ook 4 mogelijke waarden. een trinair systeem zal dus echt niet duizend keer zoveel informatie kunnen opslaan maar anderhalf keer. bovendien is een trinair systeem ontzettend lastig om te gebruiken in samenwerking met de huidige binaire computers, dan is het werken met een quartair systeem veel makkelijker, en dat levert bovendien een verdubbeling op v/d opslagcapaciteit t.o.v. een binair systeem.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Het Sloot Digital Coding System (SDCS)

Berichtdoor Webmaster » di 21 sep 2010, 07:27

From: HighLander

Het eerste gedeelte is ook ontzettend onduidelijk.
Daar gaat het idd over een korte code of sleutel.
Ik krijg daar eerst de indruk dat het over een decodeer-code voor de eigenlijk film ging :D
Ja dit hele gedoe is iddd uitgebreid in het nieuw geweest. Maar rammelt hier en daar nogal. Als hij het hele binaire systeem loost. Waarom heeft hij het dan wel over een 64 MegaByte smartcard. En dan zou het slechts om een nieuw dataformaat gaan en niet om een nieuwe manier om data op te slaan.

Als je het mij vraagt
toch HOAX, al geloof ik er hier en daar wel wat van. MAar net iets te mooi verhaaltje, vooral zoals het hier boven staat.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Het Sloot Digital Coding System (SDCS)

Berichtdoor Webmaster » di 21 sep 2010, 07:28

From: Aaargh!

Imi schreef:
Het Sloot Digital Coding System (SDCS) zou de wereld opschudden: een nieuw alfabet voor digitale informatieopslag dat niet langer meer gebruik maakt van het binaire stelsel van nulletjes en eentjes, maar een veel efficiëntere methode hanteert.

Ok, dit klinkt 'geloofwaardig' maar met een opslagmedium wat een talstelsel met meer verschillende waarden dan het binaire stelsel gebruik geeft hooguit een efficientere manier om grote hoeveelheden data op te slaan, de hoeveelheid data opzich word er niet minder op.
trouwens, de naam is ook vreemd, Digital houdt in dat het met nulletjes en eentjes werkt.
Het principe werkte ogenschijnlijk simpel. Net zoals er voor een stuk tekst maar een beperkt aantal karakters beschikbaar is, wordt een film uit een eindig aantal kleuren en geluiden opgebouwd. Al die basisgegevens werden in vijf algoritmes in vijf verschillende geheugens opgeslagen. Bij de opslag van films zou ieder algoritme een maximale omvang van 74 megabyte krijgen. In totaal dus 370 megabyte: de motor van de vinding.

Hier begint het vreemd te worden. een algorithme van 74 MB ?
Een algorithme is een procedure of bewerking die een stukje data bewerkt, een simpel voorbeeld van een algorithme is bijvoorbeeld het berekenen van een gemiddelde:
- tel alle waarden bij elkaar op
- deel door het aantal waarden.

In gecompileerde computertaal is zo'n algorithme hooguit een paar honderd bytes. een enkel algorithme van 74MB , dat is 77.594.624 bytes, zou niet alleen zo complex zijn dat het hast gewoon onmogelijk is voor 1 man om te bedenken. maar het zou bovendien zo ontzettend traag zijn dat het nooit voor streaming video gebruikt zou kunnen worden. en dan had ie ook nog 5 van deze algorithmes, vijf verschillende bewerkingen die allemaal even groot en complex zijn ?
Het enige wat nodig was om die te starten was een passende sleutel. Sloot berekende voor iedere bladzijde van een boek, of ieder beeld van een film, een unieke code waarvan het geheel ook weer resulteerde in een unieke code. Die laatste code, de sleutel, nam slechts één kilobyte geheugen in beslag, ongeacht de lengte van de film of de dikte van het boek.

Weer zoiets raars. hij kan elke willekeurige sloot gegevens, van elke willekeurige lengte, terugbrengen tot 1 kilobyte.
Dat wil zeggen dat hij een oneindig aantal verschillende blokken data, in 1 kilobyte kan opslaan.
Dit kan nooit. In een kilobyte kan je namelijk maar 2 tot de macht 1024 verschillende waarden opslaan. nou lijkt dit veel, maar dat is het lang niet, al verduizendvoudig je dit, en zelfs als je je niet kan voorstellen dat dit niet genoeg is, bedenk dan: 2 tot de macht 1024 is kleiner dan oneindig.
Hierna volgt een verhaal hoe mooi zo'n systeem wel niet zou zijn, ben ik 't mee eens, maar dat maakt het nog niet waar.

Verder kan ik ook helemaal niks hierover vinden online behalve een paar nederlandstalige artikelen. in het buitenland was hier niets van bekend ?

Ik zeg: HOAX
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Het Sloot Digital Coding System (SDCS)

Berichtdoor Webmaster » di 21 sep 2010, 07:33

From: Beelzebubu

Aaargh! schreef:
MPEG is verre van simpel.

Nee hoor. MPEG is gewoon beeldcompressie gecombineerd met motion compensation. Het principe is nog steeds heel simpel, het praktische gedeelte (encoder/decoder maken) is natuurlijk niet zo een-twee-drie gedaan....
maar MPEG slaat de verschillen met vorige frame's op.

Klopt, dat heet dus motion compensation.
Met een quad, sla je 2 keer zoveel informatie op als met een bit. als je quads gaat gebruiken kent elke quad 4 mogelijke waarden, een bit kent 2 mogelijke waarden. 2x2 = 4 dus 2 bits kennen ook 4 mogelijke waarden. een trinair systeem zal dus echt niet duizend keer zoveel informatie kunnen opslaan maar anderhalf keer.

Klopt, dat is inderdaad het eerste idee. Als je echter verder gaat kijken dan de quad in bijvoorbeeld iets subatomairs (waar IBM onderzoek naar doet) om te kijken naar hoe je bijvoorbeeld met een 16-tat (twee 16-tatjes vormen een "byte" zoals wij dat kennen....) waarbij echter ook elk deeltje meerdere staten tegelijk kan kennen (quantumfysica!!), dan krijg je een ontelbaar aantal staten waarin een simpele 16-tat (nouja, simpel...) zich kan bevinden.
Het gaat erom dat ons binaire systeem wat dat betreft nogal primitief is. Of je ooit in de werkelijkheid quantum-16-tatjes zult zien is weer de vraag, maar het idee erachter is natuurlijk errug leuk.
Bovendien is een trinair systeem ontzettend lastig om te gebruiken in samenwerking met de huidige binaire computers, dan is het werken met een quartair systeem veel makkelijker, en dat levert bovendien een verdubbeling op v/d opslagcapaciteit t.o.v. een binair systeem.

Klopt, tritjes zijn ook nooit een standaard geworden, mede hierom. Maar het gaat ook om progress, je hebt nu de trit, dus "op nar de quad" en natuurlijk verder :). Tritjes waren eigenlijk meer een tussenstap, denk ik.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Het Sloot Digital Coding System (SDCS)

Berichtdoor Webmaster » di 21 sep 2010, 07:34

From: Lzandman

Over dit verhaal hebben een jaar geleden ook twee mooie verhalen in de Quote (en op hun website equote.nl) gestaan. Heeft iemand toevallig een scan of een elektronische versie daarvan? Ik zou ze graag nog eens lezen.
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

Re: Het Sloot Digital Coding System (SDCS)

Berichtdoor Webmaster » di 21 sep 2010, 07:35

From: JolandaSL

Ik wil heel graag reageren op dit bericht ondanks het feit dat het vandaag 3 jaar geleden is dat mijn vader is overleden. Ik ben de jongste dochter van Jan Sloot, en de vinding van mijn vader was zeker geen onzin! Zeker nog hij is er voor gestorven! Mijn vader is hier 20 jaar in totaal mee bezig geweest en ik heb het met mijn eigen ogen gezien en ik heb ook het apparaat gezien en daar zat zeker geen harde schijf heen. Ik wordt er zo kwaad over dat iedereen gelijk zijn oordeel klaar heeft liggen terwijl ze de persoon in kwestie nog geen eens kennen. En iedereen weet toch dat je de krant nooit helemaal moet geloven!! Er staan zoveel dingen in de "intervieuws" die absoluut niet waar zijn, er staan zoveel dingen in die gelogen zijn! Het is zelfs zo erg dat mijn broer en zus beschuldigt zijn dat hun de mogelijke dader waren van het stelen van de applicatie en de mogelijke moordenaar van mijn vader! Wij werden in de gaten gehouden door een securitie bureau en dat wisten wij nog geen eens! Ze hebben zoveel dingen gedaan en geschreven zonder toestemming te hebben van de nabestaande ... Maar echt, de vinding is geen hoax. En helaas is hij echt spoorloos verdwenen, we hebben op alle mogelijke plaatsen gezocht, bij tig banken geweest en zo. Maar het is tot op de dag van vandaag (tenminste voor zover ik weet) spoorloos ....
Avatar gebruiker
Webmaster
Beheerder
 
Berichten: 1848
Geregistreerd: za 14 aug 2010, 13:21

VorigeVolgende

Keer terug naar Forum.Fok.NL (1206)