Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 05:55

From: Cugel

Het gaat dus eigenlijk niet om compressie maar juist om een andere manier van opslag. Ik heb het idee dat Jan inzag wat de maximale waarden van bijv. één beeldpunt was wat sowieso voor alle ander punten dan ook geldig is. Het enige wat dan nog gebeuren moet is in de database steeds maar op blijven slaan op welk tijdstip beeldpunten met dezelfde eigenschap veranderen. Daar destijds(en ook nu) de beeldfrequentie een constante is kun je dus al heel wat info weglaten en maakt het dus ook niet uit hoe lang bijv. een film is. Een half uurtje de zonsondergang filmen kan dus een redelijk korte code hebben, zolang je de beginwaarde(s) maar hebt. Met een zwart/wit film kun je dus redelijk gaan testen. Waarschijnlijk heeft Jan weleens een film gezien op zijn osciloscoop en toen gekeken of je een sinus kunt halveren om deze na een "berekening" weer te verdubbelen ;).
Rest natuurlijk ook de vraag dat als er iemand ooit nog bijv. € 10 milj. in stopt of het een haalbare kaart zal zijn....Het blijft een leuk verhaal.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 05:56

From: Benm

Oh ja ?
Je bedoeld het kan wel maar wij mensen weten nog niet hoe dat moet.

Zo zou je het inderdaad ook kunnen stellen, het is in ieder geval iets waar de huidige theorie niet in voorziet.. onmogelijk, tenzij de theorie incorrect is (wat op zich weer niet de eerste keer zou zijn, dat terzijde).
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 05:57

From: Noedie

Persoonlijk weet ik niet echt wat ik ervan denken moet. Ik ben totaal niet wis/natuurkundig onderlegd, maar ik kan me niet voostellen dat die philips gast zo makkelijk te verleiden is!

Ik denk daarom persoonlijk dat er zeker wel een vorm van waarheid in heeft gezeten. Wij mensen zijn echter van nature wantrouwig. Wanneer iemand iets bedenkt wat echt baanbrekend is, dan zal het in den beginne nooit geloofd worden, en als onzin worden afgedaan, door middel van verschillende bekende theorieen.

Het is jammer dat die Jan Sloot is overleden, maar het is eigenlijk nog spijtiger dat de broncode enzow hier nooit van gevonden is. Dat is natuurlijk wel weer een punt waar hevig over gediscuseerd kan worden. Je beweert iets, maar het bewijs is "kwijt". Dat hij zo achterdochtig was, vindt ik wel logisch. Hoe zou jij zijn als je ervan overtuigd ben een vinding gevonden te hebben welke miljarden euro's op kan gaan leveren.
Nu kan je gezien zijn "plotselinge" dood ook weer allerlij consiracy theorieen los laten. Heel veel partijen zullen niet blij zijn met zo'n vinding omdat het hun business direct buiten spel zal zetten....

Maar op de vraag of Jan Sloot geniaal was.... dat zullen we voorlopig alleen maar over kunnen speculeren, totdat er een ander slim iemand hetzelfde ontwikkeld en een werkende presentatie kan laten zien aan "het volk".
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 05:58

From: Cugel

Het leuke van dit verhaal is dat iedereen met zgn. bewijzen komt dat het onmogelijk is. Het enige wat ik door de regels lees is dat niemand ook maar een aangrijpingspunt kan vinden en met de huidige rekenkunde blijft werken. Heeft iemand er wel eens over nagedacht dat die 16 filmcodes op die 64kB chip wellicht een deling is van een veel groter getal die alle sequenties weergeeft ? Wie rekent de mogelijkheden uit? of zijn er al mensen aan het rekenen.

Weet iemand eigenlijk ergens een forum waar "serieus" naar dit puzelstuk wordt gekeken.?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 06:00

From: Merkava

@ CUGEL
"Jouw methode" wordt al heel lang gebruikt voor encryptie van allerlei soorten berichten. Denk maar aan b.v. de veelcijferige priemgetallen.
Als je codes in diverse meertallige stelsels uitschrijft kun je soms al heel snel een verband zien.

Er is nog een ander aspect die helemaal niet aan de orde komt.
Jan Sloot was een techneut (dat zou je denken) , en die hebben één hele grote handicap.
Techneuten willen oplossingen delen en niet voor hunzelf houden.
Natuurlijk willen ze dan wel compensatie in geld of aanzien maar de wil om hun oplossing te delen is groter.
Jan Sloot past niet in dit beeld.

Merkava

PS
Er gaan ook verhalen de ronde dat in de jaren 70 iemand op biologische wijze aardolie producten kon maken.
Deze man zou door de arabieren gecompenseerd zijn.
Valt in dezelfde categorie.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 06:01

From: Juul.s

Merkava schreef:
Oh ja ?
Je bedoeld het kan wel maar wij mensen weten nog niet hoe dat moet :)

Merkava

Bedoelde je dit cynisch? Ik verkeer geestelijk namelijk in een ernstig intern conflict door de schijnbaar tegenstrijdige benadering der wetenschap in deze quote en bovenstaande post :mrgreen:
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 06:03

From: Particularia

Merkava schreef:
PS
Er gaan ook verhalen de ronde dat in de jaren 70 iemand op biologische wijze aardolie producten kon maken.
Deze man zou door de arabieren gecompenseerd zijn.
Valt in dezelfde categorie.

Wat ook een leuk voorbeeld in dit verband is de Chess automaton in de jaren 1700 , genaamd 'de Turk'. Het was een schaakmachine die iedereen versloeg, het apparaat ging de hele wereld over. Tot een toeschouwer het onderste kleed optrok en een opgevouwde schaakgrootmeester ontwaarde.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 06:03

From: Merkava

@Juul.s
Deze opmerking slaat op de bewering dat de lichtsnelheid een grens is die door de mens niet overschreden kan worden.
Ten aanzien van de lichtsnelheid was het niet cynisch bedoeld.
Mbt de goocheltrucs van ene J Sloot wel.

Weet trouwens iemand waar het kastje van J Sloot is.
Of heeft ie dat ook mee zijn kist ingenomen.(wel cynisch)

En dan nog even dit.
Een uitvinding is meestal een samenloop van omstandigheden.
Het gebeurt dus vaak dat een vinding op meerdere plaatsen in de wereld gedaan word, er kan een paar jaar tussen zitten, meer ook niet.
Dus wat meneer Sloot heeft bedacht,dat heeft een ander ook al gedaan. Alleen daar hoor je niets van. Vul het zelf maar in.

Twee weken geleden bleek ikzelf ook net weer te laat te zijn geweest. Shit happens. Waarmee ik aan wil geven dat vindingen bederven als je er niets mee doet.

Merkava
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 06:04

From: Cugel

Als ik een rekenvoorbeeld geef, rekenen julie dan met me mee ?
Geniale Datacompressie is niet de juiste benadering namelijk. Virtueel gezien is het zelfs een kinderachtig model met "datacompressie" ,om die term er nog maar in te houden, die wel tot ca.10 exp 12 wordt en absoluut zonder dataverlies.
How about that.....voor iemand die geen uitvinder is.....een baute uitspraak
Ik denk dat iedereen rekent met de opslag van alle filmbeeldjes en dat dat gecomprimeerd wordt. Dat is nooit zijn uitgangspunt geweest en daarom denk ik dat hij dit ook nooit gedeeld heeft met iemand omdat het gewoonweg te simpel was(is). Ik denk dat hij gewoon heel lang heeft gedacht dat ie doordraaide en wat hem ook zijn gezondheid heeft gekost.Kun je nagaan 20 jaar lang een idee in je hoofd en plotseling de straat op met Pieper en zijn bevriendje investeerders dat zal hem wat zweet hebben gekost. Die tweede presentatie ging denk ik mis omdat de "hulpschijf" inderdaad defect was door die val. Waarschijnlijk was ie al aan het experimenteren met hoge res. films wat meer rekentijd koste in de algoritmen dan de beeldfrequentie toeliet maw de film was niet om aan te zien zonder steun van wat meer rekencapaciteit. Het probleem zit 'm helemaal niet in de vraag of die "filmcodes" wel op die key past..dat is naar mijn mening een eitje. Het oppakken aan de andere kant icm. het edoram (ja toch ?) geheugen is het werkelijke probleem. De uitkomst is optisch gezien ook om aan te zien. Ik lees de reacties wel weer eens.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 06:08

From: Daanonline

Merkava schreef:
@Juul.s
Deze opmerking slaat op de bewering dat de lichtsnelheid een grens is die door de mens niet overschreden kan worden.
Ten aanzien van de lichtsnelheid was het niet cynisch bedoeld.
Mbt de goocheltrucs van ene J Sloot wel.

Weet trouwens iemand waar het kastje van J Sloot is.
Of heeft ie dat ook mee zijn kist ingenomen.(wel cynisch)

En dan nog even dit.
Een uitvinding is meestal een samenloop van omstandigheden.
Het gebeurt dus vaak dat een vinding op meerdere plaatsen in de wereld gedaan word, er kan een paar jaar tussen zitten, meer ook niet.
Dus wat meneer Sloot heeft bedacht,dat heeft een ander ook al gedaan. Alleen daar hoor je niets van. Vul het zelf maar in.

Twee weken geleden bleek ikzelf ook net weer te laat te zijn geweest. Shit happens. Waarmee ik aan wil geven dat vindingen bederven als je er niets mee doet.

Merkava

Philips heeft het kastje en zn investeerders hebben een paar van die chipkaarten,

@ Cugel: over je edoram: als hij die compresie toepast in het geheugen van de computer heb je ook weer oneindige opslag toch? probleem opgelost :) je vroeg nog naar een forum waar men hier "echt" mee bezig is: http://www.0xiv.nl/phpBB2/ er is daar iemand die een bestand "zecht" 50% kleiner te kunnen maken.

Daan
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar HigherLevel (0509)

cron