De mythe rond Jan Sloot en "De Broncode"

De mythe rond Jan Sloot en "De Broncode"

De mythe rond Jan Sloot en "De Broncode"

Berichtdoor Michael1954 » wo 25 aug 2010, 19:02

From: VinZ

Wie heeft hier iets gezien/gehoord over "De Broncode"?
Vorige week was er een tweedelige docu op Netwerk hierover en ik vind het zelf een zeer interessant verhaal. Ik had er een paar jaar geleden al over gehoord, maar ik had me er toen niet echt in verdiept, maar nu ik het weer zie, ben ik me er toch iets meer in gaan verdiepen.

Het gaat om een eenvoudige tv-reparateur/technicus die een uitvinding zou hebben die de hele ICT wereld op z'n kop zou zetten. 20 jaar werkte hij eraan op zijn zolderkamer. Hij heeft een kastje gemaakt waar een soort van chipkaart ingeplaatst wordt. Zoiets als de chip op je bankpas. 64 Kb groot. Vervolgens kan hij 16 speelfilms tegelijkertijd op alle snelheden afspelen. Een compleet nieuwe methode van opslag en codering die sneller is, dan het snelste ooit gezien. Velen zullen nu zeggen dat je een film niet kan comprimeren tot een paar kilobyte, en zeker niet 16 films. Inderdaad, dat lijkt onmogelijk. Toch deed hij het. Hoewel je naar mijn mening niet moet spreken over comprimeren, maar juist uitrafelen.
Het Sloot Digital Coding System (soes) zou de wereld opschudden: een nieuw alfabet voor digitale informatieopslag dat niet langer meer gebruikmaakt van het binaire stelsel van nulletjes en eentjes, maar een veel efficientere methode hanteert. Het principe werkte ogenschijnlijk simpel. Net zoals er voor een stuk tekst maar een beperkt aantal karakters beschikbaar is, wordt een film uit een eindig aantal kleuren en geluiden opgebouwd. Al die basisgegevens werden in vijf algoritmes in vijf verschillende geheugens opgeslagen. Bij de opslag van films zou ieder algoritme een maximale omvang van 74 megabyte krijgen. In totaal dus 370 megabyte: de motor van de vinding. Het enige wat nodig was om die te starten was een passende sleutel. Sloot berekende voor iedere bladzijde van een boek, of ieder beeld van een film, een unieke code waarvan het geheel ook weer resulteerde in een unieke code. Die laatste code, de sleutel, nam slechts één kilobyte geheugen in beslag, ongeacht de lengte van de film of de dikte van het boek.

Hij kwam in contact met investeerders, investeerders en nog meer investeerders. Onder hen Roel Pieper van Philips. Een zeer grote naam in de ICT wereld. Hij zeulde Sloot en z'n uitvinding de hele wereld over en alle grote bedrijven waren razend enthousiast. Dit product had een revolutie betekend in de ICT wereld en werd geschat op een waarde van 100 miljard dollar, maar het noodlot besliste anders. Een dag voordat Sloot de "broncode" zou overhandigen/verkopen werd hij getroffen door een hartaanval met dodelijke afloop en nam hij zijn geheim mee het graf in. Of was er misschien meer aan de hand??? Een journalist heeft er een boek over geschreven. Daar staat het hele verhaal in. Een verhaal vol geld, dubbelspel, rare gebeurtenissen en speculaties. Na zijn dood was de werkkamer van Jan Sloot, welke op een gegeven moment verboden terrein was, zelfs voor zijn vrouw en kinderen, helemaal opgeruimd. Het kastje was verdwenen. En dat terwijl zijn zoon, en een vriend/investeerder zeiden dat het altijd een enorme chaos was daar.

Bekijk hier de documentaires:

http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items ... k&a=131206

En luister hier naar een radio documentaire:

http://www.humanistischeomroep.nl/human ... sode=17949

Meer info:

http://www.gids.nl/techno/jan-sloot.html


Ik vind het in ieder geval een mega interessant onderwerp. Had hij echt een revolutie in handen en werd het hem allemaal teveel? Werd hij vermoord? (vele bedrijven die miljarden geinvesteerd hadden in bijvoorbeeld glasvezelnetwerken zouden failliet kunnen gaan) Wilde iemand anders er met zijn uitvinding vandoor gaan? Was het allemaal maar een hoax en kon hij zelf de druk niet meer aan, dat ze zouden ontdekken dat het allemaal nep was? Ik weet het niet. En misschien zullen we er nooit achter komen. Feit blijft dat als het echt waar is, hij een uitmuntend stukje techniek gemaakt heeft.


Bron: http://forum.xboxworld.nl/showthread.php?t=59526
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De mythe rond Jan Sloot en "De Broncode"

Berichtdoor Michael1954 » wo 25 aug 2010, 19:30

From: Serial

Ze vermoeden toch dat Pieper dat kastje in zijn bezit heeft? Ik vond het inderdaad ook een rete interessant onderwerp. De onderwereld van Nederland gaat de laatste tijd helemaal ruig...
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De mythe rond Jan Sloot en "De Broncode"

Berichtdoor Michael1954 » wo 25 aug 2010, 19:31

From: TheGreatMo

Ook gezien, nog nooit zo geïnteresseerd naar netwerk zitte kijken :geek:
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De mythe rond Jan Sloot en "De Broncode"

Berichtdoor Michael1954 » wo 25 aug 2010, 19:32

From: Rinus

Hetzelfde verhaal doet de ronde over motoren die op water lopen (let op geen waterstof!!) de uitvinder is ook plotseling overleden en de geheimen liggen waarschijnlijk bij shell in de kluis!
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De mythe rond Jan Sloot en "De Broncode"

Berichtdoor Michael1954 » wo 25 aug 2010, 19:34

From: da -Z-

Hmmm, lijkt verdacht veel op het boek van Dan Brown: 'Digital Fortress'. Daar gaat het over een intelligente dude die een ultieme code heeft geschreven om emails te coderen. Vlak voordat hij de code wil overhandigen overlijdt hij ook. Grappig :)
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De mythe rond Jan Sloot en "De Broncode"

Berichtdoor Michael1954 » wo 25 aug 2010, 19:35

From: Mars15

Boek ga ik zeker lenen.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De mythe rond Jan Sloot en "De Broncode"

Berichtdoor Michael1954 » wo 25 aug 2010, 19:36

From: Toxic_Timmie

Doe mij maar machines die op water draaien i.p.v. fossiele brandstoffen.
Zijn we gelijk een stuk minder afhankelijk van het Midden-Oosten en zullen hier en daar wellicht minder oorlogen zijn.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De mythe rond Jan Sloot en "De Broncode"

Berichtdoor Michael1954 » wo 25 aug 2010, 19:36

From: XeoN

Damn, als die deal door was gegaan was hij de rijkste man ter wereld.
Vind het ook een intressant onderwerp. :)
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De mythe rond Jan Sloot en "De Broncode"

Berichtdoor Michael1954 » wo 25 aug 2010, 19:38

From: Masterninja

Zeer interessant Ik denk dat ie vermoord is door een stealth assasin met een gif(Sam Fisher kan daar nog wat van leren).
Erg jammer want was wel cool geweest als die uitvinding echt was (of is).
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: De mythe rond Jan Sloot en "De Broncode"

Berichtdoor Michael1954 » wo 25 aug 2010, 19:38

From: The Outsider

Ik had 2 jaar geleden voor het eerst gehoord, hmm zou wel leuk als het ook uitkwam...

Is het vaker gebeurd dat iemand iets heeft uitgevonden en dan plotseling dood gaat?
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Volgende

Keer terug naar Xboxworld (0904)

cron