Meningsverschil over
Sloot Decoding
|
De televisie bracht het als opzienbarende
ontdekkingen, maar de artikelen waren er drie jaar geleden al. Weblog
"R-win.com" wees er nog even op dat Smit zelf in oktober 2003 al meewerkte aan radio-uitzendingen van Kees Wieringa voor de Humanistische Omroep. Ook de betrokkenen, waaronder Pieper zelf, kwamen hierin aan het woord. Vrijwel niemand luistert er naar Radio747, maar de tv bereikt
velen.
Het is dus niet waar dat Pieper sinds 2001 niet meer wilde praten
over de zaak, hij wilde niet meer met Smit praten.
Pieper is in de documentaire volkomen nuchter over de zaak. "Reputatie komt in jaren en gaat in seconden", zegt
Pieper tegen Wieringa, om echter vervolgens te ontkennen dat
zijn reputatie is geschonden. Hij trekt een cynische
conclusie over Sloots dood: hij vraagt voortaan wel even naar
de medische toestand van ondernemers die zich bij
hem melden. Pieper sprak nog op Sloots begrafenis uit een
'soort professioneel persoonlijk gedrag', zegt hij.
Pieper spreekt in het radioverslag tussen neus en lippen over
'geloof' in de vinding. Pieper zegt ook dat door vergaande technologische ontwikkeling de behoefte aan Sloots
uitvinding sterk is verminderd. Hij vindt het verder een
gepasseerd station. Wegens zijn vakantie konden we Pieper niet
bereiken.
Eric Smit, schrijver van 'De Broncode', liet in een
reactie weten niet van zins te zijn geweest om de technische aspecten te belichten. We beschuldigden hem ervan dat niet te hebben
gedaan in zijn boek om de mythe en daarmee het
sappige verhaal in stand te houden. Volgens Smit heeft hij geen
technische kennis en gaat het boek over 't gedrag
van Roel Pieper en al die andere mannen die de
vinding van Sloot te gelde wilden maken.
De octrooien
Smit heeft met zijn uitgever inmiddels een website "www.debroncode.nl" opgezet. Die is nog lang niet af, maar op
verzoek heeft Smit er een aantal documenten op geplaatst die een rol
speelden in de affaire Sloot. Daarbij is op de
eerste plaats de eerder door Roel Pieper en investeerder Marcel
Boekhoorn uitgegeven verklaring te lezen over de
volgens hun onjuiste interpretaties in de eerdere Quote-artikelen van Smit. Pieper zou Philips niet belazerd hebben
voor eigen gewin. Smit houdt vol van wel. Inmiddels staat er
ook een fax van Pieper aan Netwerk, gelijkluidend aan
de verklaring die hij eerder naar Netkwesties stuurde.
Verrassend en boeiend uit privacyoogpunt zijn de twee rapporten van
detectivebureau Control Risks Group op de
Keizersgracht in Amsterdam die voor 425 gulden per uur onderzoek
deed na Sloots dood. Daarin staat onder meer
informatie over de kluis die Sloot voor zijn dood zou hebben geopend
en waartoe zijn vrouw en zoon toegang tot
zouden krijgen. "Kluis is onbekend". Dus het 'kastje' is niet
teruggevonden.
Onder die documenten bevindt zich octrooi 1009908, al ingediend op
20 augustus 1998. Ook is er een registratie van de vinding en een Investering Memorandum voor Philips van
Boekhoorn.
Duidelijk uit de stukken is dat het niet zozeer gaat om 'compressie'
- het verkleinen van bestanden zonder verlies
van data - maar om een database met de bestanden waaruit de
chipkaart put. Dus ook de voortdurend geuite bewering van '16 films op een chipkaart' klopt niet. De films, of welk
materiaal ook, zijn gecodeerd en via een formule beschikbaar.
Meer uitvinders
In een reactie op het boek 'De Broncode' is ook de site "www.endlesscompression.com" opgezet
met een opsomming van personen, vindingen en octrooien die met de
vinding van Sloot te maken hebben, plus een uitgebreide uitleg met verwijzingen. Er is wel een probleempje: nergens zijn de principes in een werkend apparaat
toonbaar gemaakt voor derden, maar het wordt afdoende duidelijk dat Sloots
gedachten niet uniek waren en dat hij dus een
spoor te pakken had dat plausibel resultaat kon hebben.
De webmaster van deze site heeft de vindingen van Sloot geprobeerd
na te bouwen. Dat is hem niet gelukt daar het
algoritme niet na te bootsen was, maar hij is er steevast van
overtuigd dat Sloot een goede weg had ingeslagen. En
dat dus ook Pieper terecht geloof hechtte aan de vinding van
Sloot. Te meer daar ook elders op de aardbol personen op dezelfde wijze probeerden tot datacodering te komen.
Hij wil liever op de achtergrond blijven en verder speuren om 'hype' te voorkomen.
In het kort behelst de codering van Sloot het volgende. Ze is niet
gebaseerd op bestaande compressiemethoden en
-uitgangspunten, maar op het knippen van (video)bestanden in kleine
deeltjes, de pixels, tonen dan wel lettertekens.
Deze krijgen elk een eigen, unieke code, een 'sleutelcode'. Een bestand bestaat dan uit reeksen sleutelcodes die
bij het vertonen van het bestand in een unieke volgorde
worden opgeroepen. Die volgorde staat op de chipkaart die
communiceert met een databank met de codes. Dit is het
referentiegeheugen dat centraal staat in de vinding.
In de stukken is zelfs sprake van '90 films op een enkele
128KB-chipkaart', nog meer dan de vijftien of zestien films
die Sloot zou hebben vertoond vanuit zijn wonderkastje. De vraag is
dan hoe je in vredesnaam zonder verlies van
data tot kleine codes kunt komen en deze weer kunt herleiden tot het
originele bestand zonder dat er verlies optreedt. Hiervoor zou Sloot algoritmen hebben bedacht, die hij zelf 'simpel' noemde en wat een reden was voor zijn
argwaan voor diefstal.
Bovendien lijkt het volgende principe te zijn toegepast: een
uitgangspunt is dat je voor de codering niet hoeft uit te
gaan van een oneindig aantal variaties van nullen en enen zoals het
principe is voor alle compressiemethoden tot nu
toe. Eindigheid, ofwel beperking van mogelijkheden bij omzetting
is het principe. Niet alle combinaties komen voor
en sommige combinaties komen vaak voor en hoef je maar 1 keer
te coderen. Neem het gezegde 'hij loopt': dat is
niet 'n toevallige combinatie van 9 tekens uit een
oneindig aantal variaties, maar je kunt dit geheel een 'sleutelcode'
geven. Nu is dit met woorden en zinnen nog redelijk te begrijpen, maar hoe doe je dat met filmfragmenten? Die kun
je terugbrengen tot 'frames' maar die zijn vaak
zeer uniek. Sloot is, zegt zijn verdediging, er in geslaagd om ook tot
een afdoende en vast systeem voor videoframecodering te komen.
Is dat het geheim van Sloot? Of is het principe theoretisch interessant, maar in de praktijk doelloos, zoals Kees Shouhamer Immink in het interview zegt aan de hand van zijn
voorbeeld van moppen van Sam en Moos.
Compressiegenie
De
ironie wil dat juist Philips historie heeft geschreven met
datacompresssie. De bekendste
man daarin was de hoogleraar Kees Schouhamer Immink. Hij kreeg
nog in 2003 een Emmy
Award voor zijn uitvindingen, hoewel hij Philips al
teleurgesteld had verlaten.
Schouhamer Immink benaderde Netkwesties uit eigen beweging vorige
week. Hij had genoten van het artikel en las daarop het boek van Eric Smit waar hij nog meer van genoot.
Schouhamer Immink hecht totaal geen geloof aan 't verhaal van
Sloot, en veegt ook de vloer
aan met Roel Pieper.
Schouhamer Immink
kan uitstekend verwoorden wat hij bedoelt. U kunt naar z'n woorden luisteren. We spraken ook over de dood van Sloot, wellicht moord of
zelfmoord indien hij zich in
het nauw gebracht voelde.
Hij gelooft dus niets van de vinding, maar het aardige is dat hij de
vinding (of 'vinding') eens
zegt te willen bekijken met een elektronicadeskundige, een man zoals Sloot zelf. Want de wetenschapper is wel
nieuwsgierig hoe Sloot te werk zou kunnen zijn gegaan...
Peter Olsthoorn,
16 september 2004