Forum: De Broncode (104 topics)
|
|
Topic: Wat had er gebeurt als de
broncode had uitgekomen |
|
yoshi
4-7-2005 13:53:00 |
Met grote verbazing en indruk ben ik al
meerdere maanden bezig met dit
onwaarschijnlijke onderwerp.
Mijn interesse was gewekt vanaf het
eerste artikel dat ik over de broncode
las.
Dit topic boeit me zo dat ik heb
besloten om hier een scriptie over te
schrijven.
De inleiding is reeds af, waardoor ik nu
ben aangekomen bij de vraagstukken.
Mijn tweede hoofdstuk gaat over het
technische aspect achter het verhaal.
Daar is verschrikkelijk veel over te
vinden, ook hier op het forum. Voor mij
is door die vele aanwezige informatie
daarvan het interessanter om de
vraagstelling in het eerste hoofdstuk
hier te bespreken. Die gaat er namelijk,
los van het feit dat de code misschien
niet zou kunnen bestaan, over wat er had
gebeurd als de werkelijke broncode
uitgekomen was. Een revolutie of een
totale klap voor de hele ICT en
economische wereld? Ik hoop dat er hier
wat boeiende visies op deze
vraagstelling gegeven kan worden.
|
|
marinusprins
5-7-2005 17:16:00 |
Ik denk dat de ICT de klap na 2 jaar te
boven was gekomen.
Het ligt ook wie de broncode kreeg ,en
op welke manier er mee om was gegaan.
Verenigde staten kreeg de grootste
economische klap. |
|
MatrixView
5-7-2005 20:25:00 |
Yoshi, welke studie volg je?
Informatica? Economie? Bedrijfskunde?
...... HBO of Uni?
|
|
yoshi
5-7-2005 21:31:00 |
Ik doe de HBO opleiding Communicatie &
Multimedia Design in Rotterdam.
Ik heb als opdracht gehad om een
scriptie te schrijven waarvoor het
onderwerp open stond.
Ik heb dat dus direct aangepakt om het
over dit zeer boeiende onderwerp te
doen.
P.s. Ik heb precies hetzelfde topic ook
op het tweakers forum geplaatst (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1050357/)
en daar woedt inmiddels een grote
discussie. |
|
MatrixView
5-7-2005 22:02:00 |
Hoi,
In 't weekend zal ik de rest even lezen,
maar heb even snel de eerste pagina van
de thread op tweakers gelezen en daar
maakt ene "Pooh" 3 posts die in ieder
geval naar mijn mening de spijker op z'n
kop slaan.
"Pooh" zegt:
--------------------
Wellicht niet wat je wilt horen: Volgens
mij kun je de vraag wat er gebeurd zou
zijn niet los zien van de vraag of het
technisch mogelijk is. Als duizenden
wetenschappers hebben nagedacht over een
probleem, en massaal een oplossing over
het hoofd hebben gezien, zou dat
natuurlijk een enorme schok teweeg
hebben gebracht. Niet alleen in de
wetenschappelijke wereld, maar ook in de
commerciele. Aan de andere kant is zo'n
omwenteling juist daarom
onwaarschijnlijk: op terreinen waar veel
belangen zijn, gaan de ontwikkelingen
langzaam.
.....Die duizenden mensen die bezig zijn
met datacompressie, -codering,
-transport, etc. werken allemaal voor
verschillende bedrijven, bij
onderzoekscentra, universiteiten, et
cetera. Bovendien gaat het langzaam-aan
principe lang niet altijd op. Veel
moderne technieken leveren ook weer geld
op. Mobiele telefonie, mp3-spelers, etc.
De bedrijven die geld verdienden aan de
voorlopers hiervan (vaste telefonie,
audio-apparatuur, muziekindustrie)
hebben ook 't meeste geld verdiend aan
de nieuwe.
....Ik vermoed eerder dat hij er zelf in
geloofde. Vermoedelijk was het een
systeem dat precies werkte zoals hij
aangaf dat het werkte: door de
overeenkomsten tussen films op te slaan
in een centrale database, en dan met
behulp van indices op die database de
verschillende films weer tevoorschijn
halen. Hij heeft alleen met veel pijn en
moeite een stuk of 6 films gedaan, en
volledig over het hoofd gezien dat de
database bij meer films weliswaar steeds
minder zou groeien, maar wel zou blijven
divergeren, itt convergeren, zoals hij
dacht/beweerde. |
|
Cugel
6-7-2005 23:24:00 |
Yoshi,
Succes met je scriptie.
Wellicht dat je in het nawoord elke zin
zonder spaties kunt weergeven
(teruggerekend).
De waarde van de zin geef je aan als het
verschil met het naast gelegen
priemgetal.
Dat priemgetal heeft nl. ook een
plaatswaarde waardoor het niet te lang
wordt.
De oplettende lezer zal vanzelf de
juiste woorden ittereren net als een
klein kind dat dat
na een tijd met het gesproken woord
doet.
Ik lees je werk wel eens |
|
|
|
|
|