Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:36

From: Dr_Melle

Een belg (guillaume defosse) beweerde enkele jaren geleden ook al dat ie een dvd-film op 5 3.5"diskettes kon krijgen, mits speciale hardware. dit zou werken met een nieuwe digitale taal die ipv enkel 0 en 1 , 72000 tekens (per bit) zou kennen.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:36

From: Jace / TBL

Ja dat is ook lulkoek. Eerst propt hij zogenaamd een film in 30 MB, wat al ongeloofwaardig is, en later kan er zelfs een half uur film in 1.44 MB, wat nog eens 7x zo goed is. Nee dus.

En als je eenheden hebt waar je 72000 mogelijke waarden in kan stoppen, dan is het geen bit meer. Dan heeft ie gewoon een ander opslag medium gebouwd dat kleiner is (als in meer bits per vierkante of kubieke centimeter) dan 3.5" diskettes. En da's niet zo moeilijk, vergelijk maar met de gemiddelde harddisk van vandaag. Als je dat qua fysieke grootte gaat vergelijken met een diskette past er nog veel meer op dan een half uur film.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:37

From: Engineer

Dat gedoe over farbausch en de demo scene heeft _niks_ met compressies te maken.

Daar doen ze gewoon realtime 3d coordinaten uitrekenen, bitmaps door filters zoals in photoshop te gebruiken, muziek door een simpelle synthesizer (bliep bliep muziek). Daarmee red je het niet om een film in een paar kB te krijgen.

Als je van een game alle mogelijke beelden zou opslaan, kom je ook op een gigantisch grote file uit (zeg maar paar 100GB?). Als je alleen de textures/sounds/models opslaat is een game al een stuk kleiner (700-4000MB voor gemiddelde game).

Scene demo's zijn veel simpeller dan games (geen dynamische effecten, weinig/geen ingewikkelde models, etc), en ze kunnen alle textures/sounds/models realtime genereren omdat ze toch performance van de weggelaten moeilijkheden over hebben.

Als je daarna realiseert dat films veel en veel ingewikkelder zijn dan games kun je je demoscene achterwegen laten. :)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:37

From: DeuTeRiuM

Wanneer schrijft iemand nou eens dat het JUIST GEEN compressie is! Dat is, volgens jan sloot dan, de denkfout van mensen, je moet het niet willen compressen.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:38

From: Jace / TBL

Als het geen compressie is, waarom lieten ze dan meerdere malen de kreet "16 films in 64 KB" vallen, "en het zou zelfs in 1 KB kunnen" :?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:38

From: Avon

Naar mijn idee is het wel mogelijk, je moet alleen niet terugkijken naar bestaande compressie mogelijkheden!..

[AvOn kruipt in zijn schuurtje en denkt.. nog een paar jaartjes!]
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:39

From: Agaponis

Even de vergelijking met een (leesbare) tekst:

Als je weet dat een 'E' vaker voorkomt dan een 'Q', dan hoef je niet iedere keer een tekst te analyseren om tot de zelfde conclusie te komen.... Dat 'feit' sla je gewoon op.....

Hetzelfde kan dan met film... analyseer 30 willekeurige (met dezelfde compressor gecomprimeerde) films, en je weet welke combinaties vaker voorkomen.
Dit sla je op en voila....

Misschien wel te makkelijk gedacht....?
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:40

From: Unid

Als je weet dat een 'E' vaker voorkomt dan een 'Q', dan hoef je niet iedere keer een tekst te analyseren om tot de zelfde conclusie te komen.... Dat 'feit' sla je gewoon op.....

... en dit noemt men dan huffman codering :)
(wat dus al veel gebruikt wordt, en zeker deze compressiefactor niet kan opleveren)
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:40

From: R a a p i e

Ik vermoed dat Jan voor de opslag ook een soort jpg/mpg compressie toepaste. dus jpg op jpg compressie.. als je begrijpt wat ik bedoel. lijkt mij heel goed mogelijk.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Rapport bestrijdt datacompressieclaim Jan Sloot

Berichtdoor Johan1951 » ma 04 okt 2010, 16:41

From: Pla2n

Het is inderdaad voor iedereen aan te raden om het boek eens te gaan lezen, is zeer interessant. Zijn compressie methode werkte volgens hem overigens niet alleen voor film, maar voor alle soorten data.

Nou ben ik een leek op het gebied van datacompressie, maar wat ik zelf begreep en bedacht naar aanleiding van het boek was het volgende;
om een beeldje te beschrijven neem je voor iedere pixel het x en y-coordinaat en een kleurcode. daar volgt een hele lange regel uit die je met een algoritme codeert naar een regel. als je deze gedachtegang volgt breek je de film dus alsvolgt op;
24 beelden per seconde, 60 seconden per minuut en x minuten in een film. In die database zouden dan niet veel gebruikte beelden, maar veel gebruikte hulpberekeningen staan.
Het lijkt me dat er dan wel veel rekenkracht nodig zou moeten zijn om zoiets te realiseren, maar je zou dus in drie stappen een regel code kunnen omzetten naar een film.
Wat een mooie grap zou zijn aan deze methode is dat je met een willekeurige regel code een blockbuster zou kunnen maken. Dan wordt die aap die een werk van shakespear bij elkaar typt ineens weer een stuk actueler.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar Tweakers.net (1204)

cron