Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » di 31 aug 2010, 19:59

From: Her

Eindelijk hoopgevende berichten, fijn om te weten dat er ook nog mensen zijn die met mogenlijke oplossingen komen, daar kan je tenminste op verder bouwen en nieuwe ideeën op doen.
Dank U !
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 05:40

From: Juul.s

Met zo'n automaton die Gi beschrijft kun je in theorie een hele computer bouwen, dus ook een film opslaan. Alleen zijn ze tot op heden niet verder gekomen dan een NOT poortje en wat onderhoudende kleurrijke animaties (en dan bedoel ik wat wiebelende lijnen enzo en niet bepaald iets wat lijkt op Wallace and Gromit :mrgreen: ). Het is gewoon (tot nu toe) praktisch onmogelijk om het 'zaadje' te vinden dat een computer of film beschrijft. Idem met fractals. Voor fractals zijn benaderingen mogelijk, maar het blijft erg moeilijk en de compressiefactor is ongeveer gelijk aan die van JPG (behalve dan dat het opslaan van JPG ongeveer geen tijd kost en het opslaan van een fractal meerdere uren kan kosten).

Stephen Wolfram is met die automata geloof ik ook een jaar of 10 bezig geweest. En die was aardig slim. Eerlijk gezegd denk ik dat je voor bepaalde prestaties ook gewoon een bepaald intellect nodig hebt. Dat klinkt vies en dat mag je niet zeggen, maar ik weet bijvoorbeeld dat ik met mijn IQ niet het soort ontdekkingen zal doen die Newton of Einstein gedaan hebben.

Toen een week geleden die student van de hogeschool Eindhoven iets had uitgevonden dacht ik even dat mijn theorie misschien niet helemaal klopte, maar achteraf gezien is het nog redelijk waterdicht :mrgreen: .

Dus hoopgevend? Ik probeer wel realistisch te zijn. Als het kan dan kan het, maar hocus pocus en dat soort wazigdoenerij daar heb ik niet veel mee, sorry :mrgreen:
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 05:42

From: Particularia

Juul.s schreef:
Met zo'n automaton die Gi beschrijft kun je in theorie een hele computer bouwen, dus ook een film opslaan. Alleen zijn ze tot op heden niet verder gekomen dan een NOT poortje en wat onderhoudende kleurrijke animaties (en dan bedoel ik wat wiebelende lijnen enzo en niet bepaald iets wat lijkt op Wallace and Gromit :mrgreen:).

Kan ik me voorstellen omdat er simpelweg geen logica in de opeenvolging van filmbeelden zit dit in tegenstelling tot muziek. Dan doel ik niet op mp3 want dat is een vrij simpele techniek, Mp3 snijdt gewoon alle khz weg die het menselijk oor niet hoort.Maar wiskundige analyse van klassieke stukken zoals van Bach daar zit verrekte veel logica in, je kan daar een soort muziekbank voor bouwen (muziekgenerator software met akkoorden en melodieschema's) waardoor je de klassieke stukken met een minimum aan informatie op kan slaan.

De logica in filmbeelden die zie ik voorlopig niet. Je kan hele kleurvlakken met vectors coderen, maar een artificieel algoritme als dat van Conway ombouwen naar films is veelbelovender. Je hebt dan niet perse logica nodig maar wel een programma wat kan coderen, wat iteratief bepaalt waar je de beeldpunten moet wijzigen om het gewenste beeld te verkrijgen. Als die iteraties door trial en error gaan of door berekening (voorspelling van het algoritme), in beide gevallen lijkt het me een loodzware taak voor een computer. Zodra gecodeerd dan heb je een minimaal bestand wat lekker vlot afspeelt.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 05:47

From: Salvador

Daanonline schreef:
Jan gebruikte namelijk geen enen en nulletjes meer maar iets compleet anders. ... Zijn systeem werkte ZO anders dat het niet te vergelijken is met het systeem dat wij op dit moment gebruiken.

Kun jij vertellen hoe het dan precies werkt? En als je dat niet kunt... geloof je Jan Sloot dan gewoon?

Begrijp me goed, ik heb het boek gelezen hoor, en het klinkt allemaal erg interessant. Maar ik zou nog steeds niet precies kunnen vertellen hoe het precies werkt. Ook het octrooi is zeer algemeen geschreven.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 05:48

From: Merkava

Degene die de code kraakt kan in de toekomst kijken.
Je kunt dan films generen die nog niet gemaakt.

Merkava
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 05:49

From: Mediabattery.com

Kan ik me voorstellen omdat er simpelweg geen logica in de opeenvolging van filmbeelden zit dit in tegenstelling tot muziek. Dan doel ik niet op mp3 want dat is een vrij simpele techniek, Mp3 snijdt gewoon alle khz weg die het menselijk oor niet hoort.Maar wiskundige analyse van klassieke stukken zoals van Bach daar zit verrekte veel logica in, je kan daar een soort muziekbank voor bouwen (muziekgenerator software met akkoorden en melodieschema's) waardoor je de klassieke stukken met een minimum aan informatie op kan slaan.

Dat kan eigenlijk al he :). Denk aan midi! Als je maar voldoende mooie samples op je pc hebt staan, kun je een complete symfonie in - zeg - 25kb stoppen. De samples zelf zijn veel groter, maar dat zijn de 'basiselementen' zoals Jan Sloot die op zijn kastje had. Ik denk dat er, zeker bij een symfonie - nog wel wat wiskundige continuiteit in die midi-file zit, dus dat hier nog wel wat vanaf te snoepen is.

Sommige mensen roepen "dat kan niet volgens de informatietheorie", wat Jan Sloot deed. Die mensen zou ik willen zeggen dat ze aan het einde van de 19e eeuw ook dachten dat we niet naar de ruimte konden omdat de zwaartekracht van de aarde veel te sterk aan ons trok. En als je iemand 200 jaar geleden had verteld dat ze 120 jaar later door een draadje zouden praten met iemand aan de andere kant van de oceaan (telefoon), dan hadden ze je ook voor gek verklaard. Evenals de mogelijkheid dat we dit draadje ooit zouden verwisselen voor het luchtledige (gsm). Ik vermoed dat Jan Sloot wel degelijk iets had uitgevonden. Wie dit wiel opnieuw wil uitvinden zal waarschijnlijk alle traditionele denkwijzen in bitjes en bytejes opzij moeten zetten. Ik heb wel een soort idee daarover, maar ik ben niet technisch genoeg om dit te verwoorden, laat staan om het uit te voeren :).
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 05:50

From: Cugel

Jan is 20 jaar bezig geweest, reverse engineering moet dan ook gedaan worden met de techniek die toen voorhanden was volgens mij.
Ik denk dat hij van de films één beeld heeft opgeslagen en vandaar uit alleen de verandering per pixel heeft aangegeven. Ik heb het boek nog niet gelezen maar als hij die presentaties gegeven heeft met een aantal films tegelijk zijn er qua kleuren in verschillende films veel overeenkomsten en bij een klein oppervlak kun je natuurlijk veel details die je toch bijna niet waarneemt weglaten. Ik ben niet wiskundig of natuurkundig onderlegd om te zeggen dat hij gewoon het verschil van ( en hoe )sinus signaal heeft gecodeerd. Wel vindt ik dit onderwerp reuze interessant want supergepositioneerde signalen op een basissignaal zijn naar mijn mening makkelijk snel terug te rekenen.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 05:52

From: Jelmer de Jong

Net mijn eindpresentaties (jaja aan het begin van het jaar :oops:) gehad en het boek De Broncode van Eric Smit gekregen, ben benieuwd. Hopen dat het verhaal niet te verromantiseerd is.

Jelmer
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 05:52

From: Benm

Sommige mensen roepen "dat kan niet volgens de informatietheorie", wat Jan Sloot deed. Die mensen zou ik willen zeggen dat ze aan het einde van de 19e eeuw ook dachten dat we niet naar de ruimte konden omdat de zwaartekracht van de aarde veel te sterk aan ons trok.

Die vergelijking gaat toch niet helemaal op hoor. De informatietheorie is gewoon een keiharde grens, het is -niet- een of ander engineering problem. Je kun het een beetje vergelijken met een grens als de lichtsnelheid... je kunt de grens zeer dicht benaderen, maar er gewoonweg niet overheen.

Deze theorie beperkt zich trouwens wel tot min of meer tot technieken waarbij de waarneming intact blijft. Audio kun je comprimeren tot de datastream die de hersenen van de luisteraar waarnemen. Zodra je het kleiner wilt maken, gaat de luisteraar dit merken. Momenteel zijn we nog ver van die grens verwijderd - en weten we de preciese grenzen van het oor en oog plus de achterliggende 'processing' door het brein eigenlijk ook niet. Pas als die vragen beantwoord zijn, kun je stellen hoe ver je iets in theorie kunt comprimeren zonder de waarnemer te storen. Die kennis zegt echter niets over -HOE- je dat zou moeten aanpakken.
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

Re: Jan Sloot - Geniale Datacompressie of Oplichter?

Berichtdoor Johan1951 » wo 01 sep 2010, 05:53

From: Merkava

Je kun het een beetje vergelijken met een grens als de lichtsnelheid... je kunt de grens zeer dicht benaderen, maar er gewoonweg niet overheen.

Oh ja ?
Je bedoeld het kan wel maar wij mensen weten nog niet hoe dat moet :)

Merkava
Avatar gebruiker
Johan1951
 
Berichten: 3752
Geregistreerd: di 31 aug 2010, 17:04

VorigeVolgende

Keer terug naar HigherLevel (0509)

cron