Wat moeten we wel en niet geloven van het Broncode verhaal?

Wat moeten we wel en niet geloven van het Broncode verhaal?

Wat moeten we wel en niet geloven van het Broncode verhaal?

Berichtdoor Michael1954 » zo 20 feb 2011, 09:38

From: Jinx

Ik was erg gefascineerd door het onderstaande artikel. Is dit allemaal waar? Zo ja, welke gevolgen zal dit in de nabije toekomst hebben?

http://www.gids.nl/techno/jan-sloot.html

Citaat: Op de 64 kB chip van de smartcard staat een code die zestien volledige speelfilms op het scherm van de monitor kan laten verschijnen.






Bron: http://www.goeievraag.nl/vraag/wel-geloven-broncode-verhaal.8484
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Wat moeten we wel en niet geloven van het Broncode verha

Berichtdoor Michael1954 » ma 21 feb 2011, 07:51

From: Kahuna

De vraagsteller koos dit antwoord als beste:
Ik heb een paar jaar het boek gelezen van Eric Smit (zie link) en het blijft een uiterst merkwaardig verhaal.

Het feit dat Roel Pieper bij Philips vertrekt om met Jan Sloot naar Silicon Valley af te reizen en bij alle bekende IT reuzen op bezoek te gaan is toch wel frappant. Maar de ervaring leert ook wel dat meneer Pieper ook wel eens op het verkeerde paard wed (o.a. Eclipse).

Verder is de coderinstechniek van Sloot natuurlijk een mysterie. Hij zou niet gebruik maken van een bestaand binair systeem, maar met andere verwijzingen en sleutels werken. Bij bijvoorbeeld een JPG is de grootte aanzienlijk kleiner dan een BMP doordat velden met dezelfde kleur als 1 verwijzing worden gemarkeerd. bij een bitmap wordt elke pixel genoemd. de compressie van videobeelden werkt ongeveer op dezelfde manier. Het maximale resultaat met deze compressietechniek is beperkt. Als Sloot deze standaard techniek gebruikt zou hebben, dan was het (in die tijd zeker) onmogelijk om op een kleine chip zoveel speelfilms te bewaren. Er zat verder ook geen harde schijf in het kastje.

Stel dat Sloot dus een alternatief opslagsysteem zou hebben ontwikkeld dan zal het ook niet meevallen om dit te achterhalen, ten eerste omdat alleen hij wist hoe het geheel geprogrammeerd was en ten tweede omdat de gegevens en de kastjes met proefopstelling ‘verdwenen’ zijn.

Het blijft een uitermate boeiend verhaal wat niet in de laatste plaats door de absurditeit en revolutionaire gehalte van het idee aan geloofwardigheid inboet. Maar stel nu eens dat het toch wel een werkend systeem zou zijn….. Of we dat ooit te weten zullen komen, ik denk het niet maar ik hoop het wel!

Bronnen:
http://www.bol.com/nl/p/boeken/de-bronc ... index.html
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Wat moeten we wel en niet geloven van het Broncode verha

Berichtdoor Michael1954 » ma 21 feb 2011, 07:53

From: Ruud

Ik ken het verhaal. Het is eenvoudig aan te tonen dat een dergelijk hoge mate van compressie onmogelijk is. Ik zal wel een korte toelichting geven:
16 speelfilms op 64 kB betekent 4.000 bytes per film. Een film toont 24 beelden per seconde, wat bij een film van 1 uur dus neer komt op 24 x 60 x 60 = 86.400 beelden. In 4.000 bytes zitten 32.768 bits. Als je 86.400 beelden wil beschrijven in 32.768 bits, dan houdt dat in dat je minder dan een halve bit hebt om een beeld te beschrijven. Dat is simpelweg onvoldoende. En dan laat ik de audiocompressie nog compleet buiten beschouwing.

Of Jan Sloot een oplichter is, dat is moeilijk te zeggen. Het kan zijn dat hij op een gegeven moment gewoon zichzelf voor de gek hield, wanneer je heel lang met iets bezig bent dan kan ik me voorstellen dat je op een keer niet meer helemaal neutraal tegen je uitvinding aan kunt kijken. Ik denk wel dat de investeerder wist hoe de vork in de steel zat, en daarmee probeerde de boel op te lichten.

Bronnen:
http://www.keyword.nl/compressie.pdf
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Wat moeten we wel en niet geloven van het Broncode verha

Berichtdoor Michael1954 » ma 21 feb 2011, 08:01

From: Rotaluclac

Lees de pagina die ik hieronder bij Bron noem (zoek op Broncode).

Een citaat uit die pagina:
"De claim van Sloot wil dus zeggen dat je willekeurige filmseconden allemaal ruimschoots kunt coderen met één enkele letter van het alfabet."

Bronnen:
http://www.skepsis.nl/pararit17.html
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Wat moeten we wel en niet geloven van het Broncode verha

Berichtdoor Michael1954 » ma 21 feb 2011, 08:03

From: Anoniem

Als je bedoeld dat die 16 speelfilms in die 64 Kb verwerkt zijn dan lijkt me dit alleen praktisch al onmogelijk…

Als je bedoeld dat je deze smartcard en code nodig hebt om toegang te krijgen tot een bepaalde website dan is dit zeer goed mogelijk…

Of dat het geloofwaardig is wil ik me eigenlijk niet over uitlaten, omdat dit discutabel is en blijft…
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Wat moeten we wel en niet geloven van het Broncode verha

Berichtdoor Michael1954 » ma 21 feb 2011, 08:05

From: Jinx

Anoniem schreef:
Als je bedoeld dat die 16 speelfilms in die 64 Kb verwerkt zijn dan lijkt me dit alleen praktisch al onmogelijk…

Als je bedoeld dat je deze smartcard en code nodig hebt om toegang te krijgen tot een bepaalde website dan is dit zeer goed mogelijk…

Of dat het geloofwaardig is wil ik me eigenlijk niet over uitlaten, omdat dit discutabel is en blijft…

Lees het artikel eens wanneer je daar tijd voor heb, het is de moeite waard.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Wat moeten we wel en niet geloven van het Broncode verha

Berichtdoor Michael1954 » ma 21 feb 2011, 08:05

From: Jelle

het is een verhaal. Maar natuurlijk onzin
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Wat moeten we wel en niet geloven van het Broncode verha

Berichtdoor Michael1954 » ma 21 feb 2011, 08:07

From: Jinx

Jelle schreef:
het is een verhaal. Maar natuurlijk onzin

Het is een gedegen artikel met hoor en wederhoor.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Wat moeten we wel en niet geloven van het Broncode verha

Berichtdoor Michael1954 » ma 21 feb 2011, 08:08

From: Jelle

Jelle schreef:
het is een verhaal. Maar natuurlijk onzin

Je vraagt wat je er van moet geloven. Ik antwoord je: Niets. Ga dan niet in discussie over hoe goed de site/het artikel wel niet is. 64Kb informatie zijn 64 * 1024 * 8 bits = 524 288 posities die op 0 of 1 kunnen staan. Dat is veel te weinig om een aantal films mee te vertonen. Zelfs als je uit zou gaan van een klein vlakje van 800*600 pixels heb je maar 1 bit per pixel. Oftewel, je kan net een keer een pixel aan of uit zetten. Nu kan je met behulp van quadtree structuren wel wat meer informatie opslaan, maar een complete film niet.
Dat er op termijn chips zullen komen die dat wel kunnen kan, maar dat is dan geen 64Kb chip.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Re: Wat moeten we wel en niet geloven van het Broncode verha

Berichtdoor Michael1954 » ma 21 feb 2011, 08:09

From: Kahuna

Jelle schreef:
het is een verhaal. Maar natuurlijk onzin

Maar het idee van Sloot zit hem er ook in dat hij dus niet gebruik maakt van een binair systeem. Je zou het moeten vergelijken met een boek waarin alle woorden ook maar uit een bepaalde combinatie van 26 letters kunnen bestaan. Volgens het systeem van Sloot kun je dus elke bladzijde dan een bepaalde code geven voor de combinatie van letters.

Het is een beetje out of the box denken en het is ook maar de vraag of het echt zo werkt, maar als de grootste IT-bedrijven in Silicon Valley eind jaren ‘90 met hun ogen staan te knipperen van wat ze zien dan zal wel iets aan het kastje gewerkt hebben.
Avatar gebruiker
Michael1954
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 16:39

Volgende

Keer terug naar Goeievraag.nl (0210)

cron